باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها


نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌شود در جزئیات مذاکرات از چارچوب بیانیه لوزان تخطی کرد، گفت: چرا آقایان فکت‌شیت ایرانی را با توجه به اینکه مطالبه مردمی و نخبگان و دستور رهبری است، منتشر نمی‌کنند

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌شود در جزئیات مذاکرات از چارچوب بیانیه لوزان تخطی کرد، گفت: چرا آقایان فکت‌شیت ایرانی را با توجه به اینکه مطالبه مردمی و نخبگان و دستور رهبری است، منتشر نمی‌کنند

گروه سیاسی - رجانیوز: حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش «تراژدی هسته‌ای» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، پیرامون بیانیه لوزان به سخنرانی پرداخت.

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این موضوع که در متن بیانیه لوزان آمده طرف مقابل تلاش می‌کند به ماهیت صرفا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یقین پیدا کند، گفت: حال چگونه برای آنان یقین حاصل می‌شود معلوم نیست. این نکته را هم باید بدانیم که قرار است بیانیه لوزان چارچوب متن اصلی توافق هسته‌ای شود بدین معنی که در جزئیات حق تخطی از این اصول وجود نخواهد داشت. در ضمن اینکه این چارچوب مورد توافق طرفین قرار گرفت.

نبویان با بررسی ۲ توافق هسته‌ای توسط تیم جدیدی مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: این بررسی بدین خاطر صورت می‌گیرد تا ما بدانیم چقدر توانسته‌ایم منافع ملیمان را در تمام حوزه هسته‌ای کسب کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در دولت سابق نطنز یکی از مراکز غنی‌سازی ما بود. در قرارداد ژنو ایجاد مرکز دیگر غنی‌سازی محدود شد و در بیانیه لوزان به تنها مرکز غنی‌سازی ما به مدت ۱۵ سال تبدیل شد. مقام معظم رهبری فرمودند دشمن با برنامه پیش می‌آید و می خواهد منافع هسته‌ای ما را پله به پله از ما بگیرد.

نبویان همچنین تصریح کرد: آقایان چرا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نمی‌کنند حتما خیلی مطالب در آن خواهد بود. خود آقای صالحی گفت که مقام معظم رهبری دستور داده فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند. مطالبه مردم و نخبگان نیز انتشار فکت‌شیت است اما معلوم نیست چرا آقایان منتشر نمی‌کنند.

نبویان در ادامه سخنان خود گفت: در توافق ژنو طرف مقابل غنی‌سازی ۵ درصد به بالا را برای ما ممنوع کرد و آقایان نیز پذیرفتند، در لوزان نیز پذیرفتند که غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد را تا ۱۵ سال داشته باشیم. این وضعیت نشان می‌دهد ما در قضیه هسته‌ای داریم لحظه‌ به لحظه عقب‌نشینی می‌کنیم.

این نماینده مجلس در رابطه با فردو نیز گفت: فردو در دولت سابق یک مرکز غنی‌سازی بود که در توافق ژنو تبدیل به یک مرکز غنی‌سازی بدون خروجی شد و در لوزان نیز آقایان پذیرفتند فردو مرکز غنی‌سازی نباشد و به یک مرکز تحقق و فیزیک هسته‌ای تبدیل شود، ایجاد فردو بدین خاطر بود که اگر به نطنز حمله شد این مرکز سر جایش باشد. طبق گفته آمانو و طبق اطلاعاتی که ایران داده است فردو فقط یک مرکز غنی‌سازی بود.

 

وی ادامه داد: در ژنو آقایان پذیرفتند که تعداد سانتریفیوژ در فردو تکمیل نشود. در لوزان نیز پذیرفتند تنها هزار سانتریفیوژ بدون خروجی بچرخد. ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت ما در مذاکرات اعلام کردیم که اصلا فردو را نمی‌خواهیم. عراقچی نیز به بنده گفت ما توافق کردیم در فردو هیچ سانتریفیوژی نصب نشود، آخر این چه توافقی است؟

این نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در دولت سابق ۴ آبشار در فردو به غنی‌سازی مشغول است که آقایان در ژنو تعهد کردند گازدهی نکنند. در لوزان نیز پذیرفتند غنی‌سازی نکنند. در فردو غنی‌سازی ۵ درصد و ۲۰ درصد انجام می‌شد که آقایان در ژنو تعهد دادند غنی‌سازی بالاتر از ۵ در فردو ممنوع و در لوزان نیز تعهد دادند در فردو غنی‌سازی نخواهد شد.

نبویان با بیان اینکه تنها ۵ یا ۶ کشور در دنیا هستند که راکتور آنان با آب سنگین کار می‌کند که یکی از آنان ایران است که قرار بود در بهار ۹۳ سوخت طبیعی به آن تزریق شود.

وی افزود: در تمام قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر می‌کردند این را می‌گفتند که اراک باید برچیده شود؛ با این حال اراک در دولت سابق در حال تکمیل بود که آقایان در ژنو تعهد دادند اراک را تکمیل نکنند و در لوزان نیز پذیرفتند که قلب راکتور اراک را یا خود منفجر کنند یا به کشور دیگر صادر کنند.

نبویان با بیان اینکه گله من از آقای صالحی ۱۰۰ برابر بیشتر از آقای ظریف است، گفت: در جلسه‌ای که با آقای صالحی داشتیم وی گفت یکی از مواهب الهی این است که گفتند اراک را برچینید یعنی آمریکا دید چون برای ملت ما راکتور اراک ضرر دارد گفت آن را برچینید؟ یعنی ما را تحریم می‌کردند تا این موضوع را به ما بفهمانند؟

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود گفت: آقایان می‌گویند اراک پلوتونیوم صادر می‌کند و شما که به دنبال بمب نیستید پلوتونیوم برای چه می‌خواهید؟ این در حالی است که پلوتونیم تنها برای ساخت بمب نیست. ما یک پلوتونیم نیروگاهی نیز داریم که قابل استفاده است و ژاپن از این نوع ۳۰ تن دارد. طرف مقابل در لوزان به ما وعده همکاری‌های بین‌المللی در بازطراحی اراک داده است که این وعده سر خرمن است.

نبویان گفت: سال گذشته اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن گفته بود باید در ایران هم‌جنس‌بازی آزاد شود. حال اگر شرط همکاری‌های بین‌المللی آنان در بازطراحی اراک این موضوع باشد ما باید چه کنیم؟ به فرض اینکه اراک را بازطراحی کردیم در بیانیه لوزان به ما گفته‌اند حق ندارید سوخت مصرف شده را در کشور نگه دارید.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه پیرامون موارد ذکر شده در بیانیه لوزان پیرامون موضوع تحقیق و توسعه نیز گفت: در لوزان آقایان پذیرفتند که تحقیق و توسعه منحصر به سانتریفیوژ شود آن هم با دو شرط بدین معنی که باید با آنان درباره نسل‌های سانتریفیوژ و مدت زمان تحقیق به توافق برسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظارت‌های ذکر شده در بیانیه لوزان پیرامون برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: در دولت گذشته نظارت‌ها روزانه نبود و این گونه نیز نبود که هر فردی بتواند به عنوان مامور آژانس به کشور ما بیاید و نظارت‌ها محدود بود. یک دفعه در ژنو آقایان پذیرفتند که بیش از ۹۰ درصد اطلاعات هسته‌ای‌مان را ظرف سه ماه به آمریکا بدهند.

نبویان با اشاره به موارد بیان شده در بیانیه لوزان پیرامون نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما در گذشته اجازه خروج فیلم‌های مراکز هسته‌ای‌مان را به آنان نمی‌دادیم اما در لوزان آقایان پذیرفتند که کد ۳.۱ را اجرایی کنند و پروتکل الحاقی را نیز بپذیرند بدین معنی که نظارت‌ها هر مکان و هر زمان خواهد شد.

وی افزود: آقایان در لوزان پذیرفتند آژانس باید مجاز باشد برای نظارت از مراکز هسته‌ای‌مان از ابزار مدرن استفاده کنند که ما امیدواریم این گونه نباشد که دوربین‌های مراکز هسته‌ای ما آنلاین شود البته در لوزان آقایان این را هم پذیرفتند که آژانس برای نظارت دسترسی‌های بیشتری داشته باشد تا موضوعات گذشته و حال را روشن کند.

نبویان ادامه داد: مسائل گذشته ما طبق گزارش آژانس این است که ما باید دانشمندان هسته‌ای‌مان را و تمام مراکز نظامی و متخصصین نظامیان را در اختیار آنان قرار دهیم. با این وضعیت ما هسته‌ای نمی‌خواهیم، باید مواظب باشیم که یک وقت امنیت کشور را هدر ندهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در توافق هسته‌ای قرار است تنها یک چهارم تحریم‌ها که آن هم مربوط به هسته‌ای است برداشته شود، افزود: آقایان توجیه می‌کنند که مذاکرات تنها در مورد هسته‌ای است به همین خاطر تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته می‌شود اما باید بدانیم که هسته‌ای اهرم فشار ما است تا بتوانیم از طریق آن تمامی تحریم ها را برداریم.

نبویان با اشاره به امتیازاتی که غرب و آمریکا در توافق ژنو داد، گفت: در توافق ژنو به ما اجازه دادند یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و از پول ما که بلوکه کرده‌اند ۴.۲ میلیارد را به صورت هسته‌ای به ما بدهند. همچنین قرار شد تحریم‌های پتروشیمی، قطعات هواپیما و حق بیمه کشتی‌رانی نیز برداشته شود.

وی افزود: طبق توافق ژنو ما حق نداشتیم تمام درآمد فروش نفت خود را بگیریم. ۸۰ درصد آن بلوکه می‌شد و تنها ۲۰ درصد آن به دست ما می‌رسید که آن هم به صورت دلار نبود. در جلسه‌ای که با آقایان داشتیم وقتی در خصوص نحوه انتقال این پول سوال شد گفتند در دولت گذشته وقتی تحریم بودیم دلالان با چمدان پول را وارد ایران می‌کردند الان نیز همین گونه است و هنوز این تحریم‌ها برداشته نشده.

نبویان با بیان اینکه غرب و‌ آمریکا اجرای تحریم را برمی‌دارند و نه قانون تحریم را گفت: تحریم‌هایی هم که قرار است برداشته شود مرتبط با هسته‌ای آن هم مالی و اقتصادی و با این شرایط که ایران به تعهدات کلیدی هسته‌ای خود پایبند باشد و آژانس نیز راستی‌آزمایی کند، خواهد بود.

وی افزود: حال اگر آژانس بگوید شما باید به نگرانی‌های من پاسخ دهید و یکی از این نگرانی‌ها معرفی دانشمندان هسته‌ای به آژانس است آن وقت شما چه می‌کنید؟

نبویان در ادامه سخنان خود گفت: همچنین آقایان این را پذیرفتند که قطعنامه جدیدی صادر شود که به وسیله آن دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت ملغی شود. اگر این گونه شود خیلی خوب است اما در بیانیه لوزان این گونه نیامده است، در قطعنامه جدید قرار است به دست خودمان تمام محدودیت‌هایمان را بین‌المللی و الزامی کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در جلسه‌ای که با آقای عراقچی داشتیم وی گفت که ما از این طریق توانستیم کشور را نجات دهیم بدین خاطر که ایران تحت فصل ۷ منشور سازمان ملل بود و ما با مذاکره ایران را از فصل ۷ خارج کردیم چراکه هر کشوری در ذیل فصل ۷ باشد با جنگ از این فصل بیرون می‌آید.

وی افزود: حال آقای ظریف می‌گوید ما می‌خواهیم قطعنامه جدید را ذیل بند ۴۱ فصل ۷ منشور سازمان ملل ببریم. دلیل این کار را می‌پرسیم می‌گویند می‌خواهیم الزام‌آور شود. خوب است آقایان به جای اینکه مسئله را بین‌المللی کنند توافق کنند که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد ایران می‌تواند در هر ظرفیت و سطحی غنی‌سازی کند.

نبویان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در دو توافقی که تیم جدید مذاکره‌کننده انجام دادند حقوق هسته‌ای ما واگذار اما تحریم‌ها برداشته نشد و ممکن است الان امنیت کشور نیز آسیب بیند به همین خاطر است که مقام معظم رهبری فرمودند مسئولان نظامی ماذون نیستند.


منبع گزارش

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی