باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها

رجانیوز:

پرده برداری از سومین دروغ بزرگ دولتی در یکماهه اخیر/

وزارت علوم دروغ بزرگ محافل دولتی را افشا کرد/ 3000 بورسیه غیرقانونی دروغ بود؛ 3000 بورسیه قانونی؛ 840 نفر لغو بورسیه و 36 نفر غیرقانونی!/ شرایط پیگرد قضایی مروجین دروغ بزرگ مهیا شد


گروه اجتماعی – رجانیوز: سومین دروغ بزرگ رسانه‎ای که در ماههای اخیر از سوی محافل دولتی به سطح رسانه‎ها کشیده شده و در سطح وسیع در رسانه‎های دولتی و شبه دولتی توزیع شده بود، شب گذشته و با انتشار اطلاعیه‎ای از سوی وزارت علوم دولت یازدهم درباره پرونده 3770 بورسیه افشاء شد تا روشن شود دروغ بزرگ 3000 بورسیه غیرقانونی، تنها شامل 36 دانشجوی می‎شده است.

به گزارش رجانیوز، ساعات پایانی روز جمعه، وزارت علوم اطلاعیهای را روی خروجی برد که نتیجه بررسی‎های کمیته‎ای بود که وزارت علوم دولت یازدهم با تبلیغات فراوان برای بررسی وضیعت بورسیه‎ها تشکیل داده بود.

هر چند در قانونی بودن این کمیته، از ابتدای تشکیل ایرادات جدی حقوقی وجود داشته و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این کمیته را به رسمیت نشناخته بود، با این حال این کمیته دولتی نیز با همه تضییقات و تنگ نظری‎های نهایتا نتوانست بیش از 36 دانشجو را مشمول عنوان غیرقانونی و لغو کامل بورسیه و ممانعت از ادامه تحصیل کند، آماری که با دروغ اولیه و بزرگ محافل دولتی مبنی بر وجود 3000 بورسیه غیرقانونی کاملا در تضاد بود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، دانشجویان پذیرفته شده در قالب بورسیه در سالهای 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکیک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند:

-  پذیرفته شده ها تحت عنوان "تبدیل به داخل" 1867نفر

-   پذیرفته شده های مربیان دانشگاه ها  1011 نفر

- پذیرفته شده ها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر

- اعزام به خارج 729 نفر

 تصمیمات اتخاذ شده برای هر گروه به تناسب وضعیت کنونی آنها به شرح ذیل است: 

1- تبدیل به داخل:

با اعمال شرط حداقل معدل برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (به ترتیب 14 و 16) و حداکثر شرط سنی مذکور در دستورالعمل های هر سال و با لحاظ فرمول های داخلی ارفاقی (مورد عمل در بعضی سال ها بر پایه مصوبات وقت) و نیز ارفاق 2 سال برای انجام خدمت نظام وظیفه، برای 840 تن ازاین گروه به شرح زیر تصمیم گیری شد:

1-1 تعداد 508 نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده اند،  لذا رأی صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت است.

1-2- تعداد 36 نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می گردند.

1-3-  500 نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای ا-ا و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند.

رأی صادره در مورد کل این گروه  لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت میباشد.

1-4-  پرونده 26 نفر نیز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصیل ،انصراف و ... مختومه گردید.

بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.

اما نکته حائز اهمیت خوابی است که دولت تدبیر و امید برای شمار زیادی از این دانشجویان که هیچ مشکل قانونی نداشته‎اند دیده است و آنهم اعلام فرجه زمانی برای اعلام نیاز یک دانشگاه یا لغو بورسیه! در این گزارش آمده است.

 در  در این میان 1241 نفر نیز تاکنون نتوانسته اند اعلام نیاز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفیق تا 15 بهمن ماه 93، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد. 

هر چند که کارشناسان حقوقی از امکان پیگیری حقوق دانشجویان لغو بورسیه شده در دیوان عدالت اداری و لغو این احکام خبر می‎دهند، اما با وجود انتشار همین گزارش پر اما و اگر هم می‎شود فهمید که محافل و مسئولین دولتی چه ظلم بزرگی را با انتشار دروغ و بداخلاقی در قبال تمامی دانشجویان بورسیه دوره‎های گذشته مرتکب شده و با متهم کردن این خیل بزرگ دانشجویان نخبه، چه خیانت بزرگی را در قبال جامعه علمی کشور مرتکب شده‎اند.

همین موضوع و حیثیت علمی زیر سوال رفته این دانشجویان بود که موجب شد در  ایام استیضاح وزیر علوم و در حالی که برخی مدیران وزارت علوم اقدام به انتشار اسامی تمامی دانشجویان بورسیه شده در رسانه‎ها کردند، این دانشجویان برای اعاده حیثیت علمی خود، با تشکیل کمپینی خواستار برخورد قضایی با عاملین این هتک آبرو شده و اقدامات قضایی را در این زمینه در دستور کار قرار دادند. اقداماتی که گفته می‎شود با تشکیل جلسات مستمر وکلای حقوقی این کمپین در حالی پیگیری بوده و در آستانه دادرسی قرار دارد.

در بیانیه‎ای که این کمپین در سایت zolm.ir منتشر کرده بود، از برنامه ریزی برای پیگرد قضایی مسئولین وزارت علوم و رسانه‎ها و افراد مرتبط با انتساب دروغ بزرگ غیرقانونی بودن بورسیه‎ها خبر داده شده است.

به نظر می‎رسد با انتشار رسمی این گزارش، مستندات کافی برای اقامه دعوا از سوی این کمپین در مراجع قضایی فراهم شده باشد.

لازم بذکر است رئیس جمهور با اشاره به موضوع بورسیه‎ها در چند سخنرانی خود، تلاش کرده است تا این موضوع را به عنوان یک فساد علمی معرفی کند، موضوعی که البته با گزارش اخیر وزارت علوم خلاف آن به اثبات رسیده است.

محافل دولتی پیش از این نیز با رسانه‎ای کردن دروغ بزرگ آلوده کنندگی بنزین‎های پتروشیمی، زمینه واردات بنزین برای برخی چهره‎های نزدیک به دولت را فراهم کرده بودند، این در حالی است که این محافل تلاش کردند موضوع اسیدپاشی اصفهان را نیز به نیروهای مذهبی این شهر نسبت داده و از این محمل استفاده سیاسی و تبلیغاتی لازم را به عمل آورند.

 

کد خبر:208700 -
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۳

نظرات  (۱)

مبارک باشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی