باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها

در گفت‌وگو با کاچو نوازش علی خان عنوان شد:

روایت تکان‌دهنده طلبه پاکستانی از علت کشتار شیعیان در پاکستان/ رئیس "جهنگوی" گفته بود اگر بزرگان ما را لعن نکنید، شیعیان کشته نخواهند شد

مقدمه:

قبل از هر چیز باید بدانیم استعمار و دشمنان اسلام که از موجودیت اسلام انقلابی که با شعارهای استقلال طلبانه و وحدت گرایانه در جهان اسلام به رهبری خمینی کبیر و دعوت به برادری تعامل و تقویت جهان اسلام وحشت دارد بدنبال بهانه ای برای ضربه به پیکره این اندیشه و حرکت انقلابی و تاثیر گذار بود و در این راه چه چیزی بهتر از سوء استفاده از اختلافات جزئی مذهبی مسلمین خصوصا شیعه و سنی و در این بین هم چه بهانه ای بهتر از سب و لعن بر دشمنان رسول الله و خانواده مکرمشان علیهم السلام که وصیت رسول خدا را زیر پا نهادند و وصی گرانقدر و برادر و پسر عم رسول خدا و همسر دخترگرانمایه شان را مطرود نموده و دخت عزیزه شان را به شهادت رساندند.



این سوء استفاده ،فرصت فوق العاده ای بود که دشمنان اتحاد و اقتدار جهان اسلام برای تفرقه ضعف و تجزیه و احتیاج دائمی جهان اسلام به غرب طرح ریزی نموده اند.

و البته اگر این بهانه نبود هم بدنبال بهانه های دیگر می رفتند و این مساله به بصیرت و هوشیاری شیعیان و اهل سنت نیازمند است که دست دشمنان را از بهانه خالی کنند.

عمده رهبران سازمانهای تروریستی ضد شیعه از جمله «سپاه صحابه»، «لشکر جنگوی»، «مقامات طالبان» و «لشکر طیبه» از شاگردان مدارس دیوبندی هستند.[۲۱]مدارس دیوبندی در قرن ۱۹ در هند تاسیس شد و دارای ریشه‌های ضد شیعه قوی است.

وقوع انقلاب اسلامی در ایران و همچنین تبدیل شدن پاکستان به کانال انتقال تسلیحات و کمک‌های عربستان و آمریکابرای برخی مجاهدان افغانی به رشد و توسعه روابط این دو کشور با پاکستان انجامید. دراین باره هنری کیسینجر گفت:«بهترین راه برای جلوگیری از گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی در میان سایر جوامع اسلامی این است که با ایجاد یک حرکت هدایت‌شده اسلامی در میان اهل سنت، که در عین حال مطابق سیاست‌ها و خواست‌های آمریکا باشد، به مقابله با انقلاب اسلامی برخیزیم»[۲۲]

وقوع انقلاب اسلامی ایران همچون سایر شیعیان جهان بر شیعیان پاکستان و حتی ارتشیان شیعه آن کشور اثر گذارد.[۲۳][۲۴][۲۵]

شیعیان پاکستان بعد تاسی از انقلاب ایران تشکیلاتی تر شده و خواسته‌های نوینی راطرح ریزی کردند. تدریس عقاید شیعی به دانش آموزان شیعه در مدارس دولتی؛ واگذاری امور اوقاف شیعیان به خودشان و حفاظت از عزارادی سیدالشهدا از جمله این اهداف بود. شیعیان همچنین گروههای شیعه دیگری همچون احزاب دانشجویی و فدراسیون شیعه مذهبان، حزب دانشجویان امامیه، امیامیه میشن، گروه امامیه اثنا عشر، هیات علمای امامیه، مکتب انقلاب فکراسلامی و همچنین شیعیان هزاره نیز شیعه کنفرانس را راه‌اندازی کردند.[۲۶]


گفت‌وگو با کاچو نوازش علی خان


کاچو نوازش علی خان، یک طلبه پاکستانی مقیم ایران است که می‌گوید: سب و لعن خلفا در شبکه‌های تلویزیونی برخی جریانات منحرف منتسب به شیعه و برخی افراد کم بهره از تحلیلی‌های جهانی دلیل کشته شدن شیعیان پاکستان است.

کاچو نوازش علی خان، یک طلبه پاکستانی مقیم ایران است. او در گفت‌وگویی نظرات خود درباره حوادث اخیر پاکستان و کشتارهای وحشیانه ای که هدف اغلب آنها شیعیان پاکستان است را بیان کرده است. او معتقد است که منشأ این حرکات تروریستی و خون‌ریزی های اخیر در این کشور حرکت‌های تند جریانی انحرافی میان شیعیان است. جریانی که پشتوانه رسانه‌ای خوبی داشته و از سوی بزرگان نظام با عنوان شیعه انگلیسی از آن یاد می‌شود. علت این عنوان هم به این دلیل است که هجم قابل توجهی از بودجه این جریان از کشور انگلستان تأمین می‌شود. مشروح گفت‌وگوی دوهفته نامه عهد با نوازش علی‌خان را در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا خودتان را اجمالا معرفی بفرمایید.

بنده کاچو نوازش علی خان هستم از منطقه ای در شمال پاکستان نزدیک مرز چین. نزدیک ده سال است که طلبه شده ام. در ابتدا دو سال در پاکستان درس خواندم و بعد از آن به نجف رفتم. یک سال در نجف بودم و سال 84 به ایران آمدم. هم اکنون در مدرسه آل البیت در رشته فقه و معارف گرایش فلسفه درس می خوانم. تحصیلات دانشگاهی ام نیز فوق لیسانس رشته جغرافیا است.

فضای دینی و مذهبی پاکستان و تقسم بندی های آن چگونه است؟

پاکستان بعد از اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی است و حدود 180 میلیون نفر جمعیت دارد. اکثر مردم پاکستان یعنی نزدیک 75 درصد سنی و 20 درصد شیعه هستند و ما بقی هم از ادیان دیگر مثل مسیحیت و هندویسم. اهل سنت هم دو دسته هستند: حنفی و حنبلی. حنبلی ها همان اهل حدیث هستند که 10 درصد جمعیت پاکستان هستند و اکثریت اهل سنت حنفی هستند. حنفی ها هم دو گروه هستند: بریلویی ها و دیوبندی ها. بریلویی ها از لحاظ فقهی حنفی هستند ولی از لحاظ عقاید و تفکر صوفی هستند. سلسله های صوفیه مثل قادریه و نقش بندیه به آنها بر می گردد. دیوبندی ها هم از لحاظ فقهی حنفی ولی از لحاظ عقاید سلفی هستند. حنفی ها اکثرا بریلویی هستند و کمتر دیوبندی هستند. بریلویی ها 60 درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می دهند یعنی بزرگترین جمعیت مذهبی را بریلویی ها دارا هستند و بعد از آنها شیعیان قرار دارند. بریلویی ها نزدیک ترین گروه به شیعه هستند به طوری که محب اهل بیت علیهم السلام هستند و در مجالس عزاداری شیعیان و محافل آنها شرکت می کنند و حتی با شیعیان ازدواج می کنند. دیوبندی ها که سلفی می باشند هم سه قسم هستند: سلفی تبلیغی، سلفی جهادی و سلفی تکفیری. در همه ایالت های پاکستان شیعیان و اهل سنت به صورت ترکیبی حضور دارند


نحوه تعامل شیعیان و اهل سنت پاکستان در گذشته و حال چگونه بوده است؟

در هنگامه تشکیل کشور پاکستان و جدا شدن آن از هند در سال 1947 شیعیان و بریلویی ها با هم متحد و موافق استقلال بودند ولی دیوبندی ها به دلایلی با این کار مخالف بودند. با این حال بعد از تاسیس پاکستان تا چندین سال در آنجا هیچ مساله طایفه ای وجود نداشت. البته این مطلب را بگویم که متاسفانه در پاکستان بیشتر مداحان سواد درست و حسابی ندارند و در صحبتهایشان خرافات و بدعت های زیادی را مطرح می کنند و سب و لعن صحابه توسط مداحان در پاکستان امری شایع و عادی بوده است.

یعنی با اینکه سب و لعن امر عادی بوده است اختلافات مذهبی وجود نداشته است؟

خیر، وجود نداشته است. دلایل آن هم این بوده است که اولا، دیوبندی ها که در مجالس شیعیان شرکت نمی کردند و خبر نداشتند که در این جلسات چه می گذرد. بریلویی ها هم که شرکت می کردند به دلیل ارادت زیادی که به اهل بیت داشتند از کنار این توهین ها می گذشتند و چشم پوشی می کردند و موجب عدم حضورشان در این جلسات نمی شد. ثانیا، ارتباطات رسانه ای مثل امروز گسترده نبود و اگر حرفی زده می شد در همان جا دفن می شد و ثالثا، بر فرض وجود ارتباطات رسانه ای، انگیزه ای برای ترویج و توزیع این سب و لعن ها و تحریک اهل سنت وجود نداشته است.

پس اختلافات مذهبی از چه زمانی و چگونه شروع شد؟

قبل از انقلاب شیعیان پاکستان فعالیت سیاسی خاصی نداشتند. این وضعیت ادامه داشت تا هنگامی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد. با وقوع انقلاب اسلامی و به واسطه سیاست حضرت امام مبنی بر صدور انقلاب به جهان، استکبار جهانی از بیداری ملت ها احساس خطر کرد. آنها پیش بینی می کردند که کشورهایی مثل عراق، پاکستان و لبنان می توانند پذیرای این انقلاب استکبار ستیز باشند. در زمان وقوع انقلاب، رئیس جمهور پاکستان شخصی بود به نام ژنرال ضیاء الحق. او از لحاظ فکری دیوبندی بود. ضیاء الحق به تحریک عوامل خارجی خبر از اجرای برنامه ای داد به نام ترویج نظام مصطفی در پاکستان. و همانطور که خودش توضیح داد منظورش از ترویج نظام مصطفی رسمیت بخشیدن به فقه حنفی در پاکستان و به عبارت دیگر، همان اعلام مذهب حنفی به عنوان مذهی رسمی کشور بود.

حق نواز جهنگویبعد از اعلام این برنامه شیعیان به طور یکپارچه اعتراضات گسترده ای را شروع کردند که در نهایت با تصرف پایتخت قدرت خود را به رخ حکومت کشیدند و دولت مجبور به مصالحه با شیعیان شد. بعد از این قدرت نمایی، حکومت و پشتیبانان خارجی آن از ناحیه این قدرت بالقوه شیعیان به شدت احساس خطر کردند و به فکر مهار شیعیان و تضعیف و ضربه زدن به آنها افتادند. در این راستا اقدام به راه اندازی گروهی به نام سپاه صحابه کردند. رئیس سپاه صحابه یک عالم دیوبندی به نام حق نواز جهنگوی بود که توسط ضیاء الحق خریده شده بود تا این گروه را راه بیندازد. شیوه کار آنها هم این بود که با جذب جوانان دیوبندی و پخش صوت سب و لعن صحابه توسط شیعیان برای آنان، آنان را برای کشتن شیعیان توجیه و تهییج می کردند. پدیده سلفی تکفیری از این زمان شروع به شکل گرفتن کرد. پیش از این پدیده تکفیر وجود نداشت و اگر هم بود محدود به حوزه نظر بود و نه عمل. از آن زمان بود که کشتار شیعیان در پاکستان شروع شد.

یعنی عامل اصلی در کشتار شیعیان توسط این گروه ها همین سب و لعن ها است؟

بله. البته عوامل دیگری هم وجود دارد ولی سبب اصلی در کشتار شیعیان همین مساله سب و لعن است. متاسفانه بعضا کار به جایی رسیده است که یکی از بریلویی ها- که خیلی با شیعیان خوب هستند- رئیس سپاه صحابه در کراچی شده است. تکفیری شدن او و عده ای از بریلویی ها هم بعد از این بود که فهمیدند عده ای از شیعیان به ام المومنین عایشه توهین می کنند.

صوتی از رئیس لشکر جهنگوی که جایگزین سپاه صحابه شده است وجود دارد که در آن می‌گوید اگر روزی شیعیان بزرگان ما را لعن نکنند ما هم کاری به آنها نداریم.

وضعیت کنونی جریان سب و لعن چگونه است؟

بعد از این درگیری ها از حیث کمیت رو به کاهش است ولی همان عده قلیل شدت کار خود را افزایش داده اند. و اگر کارهای این عده قلیل نبود کشتار شیعیان به شدت کم می شد. افراطی ها- چه شیعه و چه سنی- واقعا در اقلیت هستند. مثلا تکفیری ها شاید 10 درصد هم نباشند ولی چون ابزار رسانه ای قوی دارند کارهایشان را بزرگ جلوه می دهند و طوری وانمود می شود که گویی اکثر سنی ها در پاکستان تکفیری هستند.

یک نکته جالب هم بگویم و آن اینکه من اطلاع ندارم که تا به حال کسی از این افرادی که لعن می کنند کشته شده باشد و فقط از مردم بیگناه کشته می شوند.

در سطح علمای شیعه و سنی مساله به چه صورتی است؟

اکثر علمای طراز اول با هم خوب هستند. مثلا آقای سید ساجد نقوی رهبر نهضت جعفریه با علمای دیوبندی رابطه خوبی دارد و به طور مثال کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران برگزار می شود سران دیوبندی را دعوت می کند و به کنفرانس می آورد. از آن طرف هم سران دیوبندی و بریلویی و حتی اهل حدیث- حنبلی ها- شیعیان را تکفیر نمی کنند و حرفی بر خلاف وحدت نمی زنند. تشکلی وجود دارد به نام شورای مذاهب پاکستان که در آن از همه سران مذاهب مختلف حضور دارند. نکته جالب هم این است که سران افراطیون شیعه و سنی از علملی طراز بالا نیستند و طرفداران زیادی هم ندارند.

آیا پدیده سب و لعن در گرایش مذاهب دیگر به تشیع تاثیری داشته است؟

در اوایل تشکیل کشور پاکستان شیعیان حدود 15 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند ولی بعد از گذشت بیست سال به واسطه تبلیغاتی که میشد این رقم به بیست درصد رسید. ولی متاسفانه بعد از شروع درگیریهایی که ذکر آن گذشت این روند متوقف شد و بدتر آنکه حتی عده ای از شیعیان سنی شده اند.

به چه علت؟

اکثر این افراد اساتید و دانشجویان- قشر نخبه- شیعیان بوده اند. آنها با تصویری که از شیعه در اطراف خود می دیدند به این نتیجه رسیدند که تشیع چیزی جز عزاداری و قمه زنی و خلاصه یک سری کارها از این دست نیست و چنین مذهبی به درد زندگی نمی خورد و آن را رها کردند.

اما با این حال اگر تشیع به طور صحیحی برای اهل تسنن تبیین شود زمینه گرایش به تشیع وجود دارد گرچه با این جریان سب و لعن کار سخت شده است.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

من یک حرف در دلم مانده هست که می خواهم آن را بیان کنم. و آن این است که این همه درگیری و کشتار در پاکستان ریشه در قم دارد. آنهایی که لعن می کنند می گویند که از عالمی در قم فتوا داریم. آنها که قمه می زنند همین طور. اگر این علما از آنها پشتیبانی فکری نمی کردند اینگونه کارها خیلی کم می شد. البته این علما نیت شان شاید خوب است و قصد دارند که تشیع را گسترش بدهند ولی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته اند. مسیر صحیح همان مسیری است که امام و رهبری در پیش گرفته اند. از همین مسیر است که می بینیم در کشور نیجریه 40 میلیون نفر شیعه شده اند و یا در خود پاکستان کسانی که شیعه می شوند اکثرا به خاطر افکار امام و رهبری و حزب الله است.

منبع :دوهفته نامه وحدوی عهد
منبع گزارش

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی