باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها


آیا خون شهروند آمریکایی رنگین تر از خون هزاران نفر از مردم سوریه و عراق است؟

آمریکا با برگه داعش چگونه بازی می کند؟/ مقدمه چینی کاخ سفید برای لشگرکشی به عراق با انتشار ویدئو قتل سرباز امریکایی!؟

 آمریکا در نظر دارد حملات خود در عراق را به بهانه  آنچه که «برخورد عادلانه» با قاتلان شهروندان آمریکایی می نامد، گسترش دهد.

به گزارش رجانیوز، پس از قتل جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی به دست داعش، مقامات آمریکایی از گسترش حملات خود در عراق و سوریه خبر می دهند.


شب گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با بیان این که گروهی مانند داعش که وی آنرا «دولت اسلامی» می خواند جایی در قرن بیست و یکم در جهان ندارد و دولت او آنچه که لازم است برای حفاظت از مردم آمریکا انجام دهد را، انجام خواهد داد.

اوباما که در واکنش به خبر کشته شدن یک خبرنگار آمریکایی به دست یک عضو اروپایی گروه تروریستی داعش سخن می‌گفت، با شرح خلاصه‌ای از حملات خشونت‌بار این گروه علیه مردم عراق و سوریه، ضمن «سرطان» خواندن آن گروه، گفت:زمانی که افرادی به آمریکایی ها در هرجایی آسیب می رسانند،ما آنچه را که لازم باشد برای اجرای عدالت انجام می دهیم. ما درکنار دیگران علیه داعش اقدام خواهیم کرد.مردم عراق که با حمایت ما در حال مبارزه با داعش هستند باید در کنار هم گرد آیند تا این تروریست ها را از جوامع خود خارج کنند.

گروه تروریستی داعش اواخر روز سه‌شنبه ویدئویی با عنوان «پیامی به آمریکا» منتشر کرد که در آن تصاویر مربوط به سربریدن یک خبرنگار آمریکایی به نام جیمز فولی دیده می‌شود. این گروه ادعا کرده است گروگان آمریکایی خود را در انتقام از حملات هوایی ایالات متحده علیه نیروهای دولت اسلامی در عراق کشته است.

جنگنده های آمریکایی پس از آن مبادرت به حملات محدود هوایی در اطراف شهر موصل به ویژه مناطق نزدیک به سد موصل کردند که نیروهای داعش با تغییر جهت نوک پیکان حملات خود به سمت مرکز و جنوب عراق به سمت شمال این کشور یعنی اقلیم کردستان عراق حمله کردند.

مقامات کرد که روابط نزدیکی با آمریکا دارند، پیش از حملات داعش به اقلیم کردستان خواستار استقلال و جدایی از عراق بودند ولی پس از محاصره چند شهر توسط داعش از دولت مرکزی و کشورهای خارجی تقاضای کمک کردند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان امروز خود، با اشاره به این که گروه دولت اسلامی «هیچ ایدئولوژی ندارد و به هیچ ارزش انسانی پایبند نیست» گفت «این چنین افرادی در نهایت شکست خواهند خورد.»

هر چند به نظر می رسد مقامات آمریکایی از آنچه که داعش بر سر یکی از شهروندان این کشور آورده است ناراحت هستند اما درباره استراتژی جدید آمریکا در قبال داعش باید به سه نکته توجه داشت:

اول آنکه داعش محصول برنامه ریزی آمریکا و برخی کشورهای عربی برای سرنگونی نظام سوریه بوده است.

نگاهی به تاریخچه پیدایش داعش و گسترش فعالیت های آن به ویژه در مناطق غرب و شمال غربی سوریه بیانگر آن است که این گروه تروریستی از پشتیبانی های مادی و اطلاعاتی بسیار قوی برخوردار بوده است.

بررسی توانایی تسلیجاتی داعش بیانگر آن است که این گروه تروریستی طی 3 سال توانسته به مقدار قابل توجهی سلاح های سبک و نیمه سنگین پیشرفته دست پیدا کند.

هر چند مقامات آمریکایی کمک تسلیحاتی مستقیم به داعش را منکر می شوند اما بارها اعلام شده است که کمک های نظامی و مالی آمریکا در نهایت در اختیار گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش قرار می گیرد.

موضوعی که مقامات آمریکایی نیز به آن معترف بودند.

با این حال در حال حاضر کاخ سفید با مبرا دانستن خود در شکل گیری و کمک به ادامه حجیات داعش معتقد است که این کشورهای عربی منطقه هستند که شریان های حیاتی برای داعش را زنده نگه داشته اند.

در همین راستا ماری هرف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از قتل جمیزفولی با متهم کردن کشورهای عربی در کمک رسانی به داعش گفته است:
دولت اسلامی (داعش) تهدیدی است که ما بر روی آن متمرکز شدیم و با شرکای خود در منطقه  در این زمینه همکاری و تلاش کرده ایم تا جلوی حمایت مالی را بگیریم.ما به روش های مختلف در حال انجام این کار هستیم.

دوم آنکه داعش علی رغم اینکه توسط آمریکا به وجود آمده است اما با زیاده خواهی های خوداز کنترل آمریکا نیز خارج شده است و هم اکنون نیز برای منافع آمریکا در منطقه تهدید به شمار می رود.

اما مساله سوم آنکه داعش برگه ای در دست مقامات آمریکایی به منظور دستیابی به اهداف خود در منطقه خاورمیانه است.

اولین کارکرد داعش در جنگ علیه بشار اسد و براندازی حکومت سوریه به کمک دیگر گروه های تروریستی بود. پس از شکست این طرح و قطعی شدن استقرار نظام اسد، جبهه جدیدی برای داعش در عراق تعریف شد تا این گروه تروریستی بتواند دولت مرکزی را تضعیف کند و همچنین با بی ثباتی سیاسی شرایط را برای جدایی و اعلام استقلال برخی از مناطق عراق فراهم آورد.

در این طرح داعش می تواند تهدید بالقوه ای برای همسایگان سوریه به ویژه ایران نیز باشد.

اما در آخرین مرحله طرح و پس از آنکه داعش توانست اهداف مورد نظر را محقق کند، آمریکا می تواند به بهانه سرکوب این گروه بار دیگر حضور نظامی خود در عراق را موجه جلوه دهد و به این کشور لشگر کشی کند.

وقتی اظهارات هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره نقش این کشور در شکل گیری داعش مورد توجه قرار گیرد این گزاره (نکته سوم) بیشتر به واقعیت نزدیک است.

با این حال آنچه مشخص است قتل یک خبرنگار آمریکایی و تهدید داعش به قتل دیگر گروگان های آمریکایی در بند خود مرحله جدیدی در مواجه کاخ سفید با داعش به حساب می آید. مواجهی که به احتمال زیاد به حضور نظامی پررنگ تر آمریکا در عراق و به دست آوردن امتیازات سیاسی از دولت جدید این کشور و برخی کشورهای عربی منطقه ختم خواهد شد.

منبع این مطلب
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی