باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها


فاش شدن جزییاتی از هماهنگی مسئولان وزارتخانه برای انتشار اسامی بورسیه/ چه کسی پاسخگوی لو رفتن اسامی دانشجویان در حال تحصیل مرتبط با رشته های دفاعی- نظامی کشور است؟

حواشی پیرامون انتشار اسامی تعدادی از دانشجویان بورسیه در برخی سایت های داخلی و خارجی که نخستین بار توسط یک خبرنگار نزدیک به دولت منتشر شد، همچنان ادامه دارد.

به گزارش رجانیوز، یکی از نکات مهمی که در این میان چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ انتشار غیرقانونی و مشکوک اسامی دانشجویان برخی رشته های خاص و مرتبط با صنایع نظامی- دفاعی کشور است که به اسم افشاگری درباره 3000 بورسیه غیرقانونی صورت گرفته است.

به بیان دیگر، در حالی که حتی انتشار اسامی دانشجویان رشته های علوم انسانی نیز بدون اجازه و رضایت آنها اقدامی غیر قانونی محسوب می شود، انتشار نام برخی دانشجویانی که دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته هایی مرتبط با برخی صنایع دفاعی- نظامی گذرانده اند و در مقطع دکترا نیز به ادامه تحصیل در همین رشته ها مشغول هستند، نه تنها اقدامی غیر قانونی محسوب می شود بلکه مغایر با امنیت مالی و جانی این دانشجویان محسوب می شود چرا که هنوز خاطره تلخ ترور برخی از دانشمندان و افراد مرتبط با تاسیسات هسته ای کشورمان طی سالهای گذشته از یادها فراموش نشده است.
 
لذا در صورتی که این اقدام با هماهنگی وزارت علوم انجام شده نه تنها قابل پیگیری قضایی است بلکه باید نهادهای امنیتی و نظارتی ضمن پیگیری ویژه این مساله، ریشه های اصلی و عاملان انتشار این اسناد را شناسایی کنند.
 
از سوی دیگر، اگر این اسناد بدون هماهنگی با مسئولان وزارت علوم منتشر شده است، به نظر می رسد هیچ دلیل دیگری جهت اثبات عدم کفایت فرجی دانا و دیگر معاونان وی نیاز به طرح ندارد چرا که وزیری که توانایی حفاظت از اسناد داخلی وزارتخانه تحت مدیریت اش را ندارد و یا این بی کفایتی به خاطر عملکرد معاونانش رقم خورده است، چگونه می خواهد در سالهای آینده وزارت علوم را مدیریت کرده و همرمان با تولید رشد علمی کشور نیز آسیب وارد نکند؟
 
در هر حال ماجرا هر چه که باشد، «صورت مساله ثابت است» و آن بی کفایتی وزیر علوم فعلی و معاونانش به خاطر انتشار اسناد داخلی وزارت علوم در رسانه هاست؛ در همین راستا روایت کاملی از روز اول انتشار اسناد وزارت علوم و واکش های به آن توسط مسئولان وزارتخانه و عامل انتشار این اسناد را ملاحظه می فرمایید:
 
1. روز شنبه 25 مرداد 1393 علی غزالی از فعالان رسانه ای حامی دولت و هاشمی رفسنجانی، با انتشار لیست تعدادی از دانشجویان بورسیه در سالهای 89 و 91 در فیس بوک ، با تاکید بر اینکه تمامی این افراد به طور غیر قانونی بورسیه نشده اند، به انتقاد از روند کلی بورسیه ها پرداخت و نوشت:
 
«وجود نام افراد در لیست زیر لزوماً دلیلی بر عدم شایستگی این افراد و طی سیکل خلاف از سوی آن افراد محسوب نمیشود و بیشتر نقدی بر کلیت این اقدام بنیان افکن است که بدون هیچ نظر کارشناسی و صرفاً به دلیل از بین بردن پایه های علمی کشور (!) یا با قصد و نیت و یا بدون قصد و نیت اقدام به پذیرش این تعداد بورسیه دکترا نموده اند.»
 
2. یک روز بعد از این اتفاق، مجتبی صدیقی معاون وزر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان طی مصاحبه با ایسنا، وزارت علوم را از هر گونه ارتباط با این مساله مبرا دانست و با اعلام اینکه لیست‌هایی که تحت عنوان «اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه خلاف روال قانون» در فضای مجازی منتشر شده مورد تایید وزارت علوم نیست، تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش این موضوع را پی‌گیری قضایی می‌کند!
 
وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد یک سری بی‌اخلاقی‌ها در جامعه هستیم افزود: اطلاعات منتشرشده قدیمی و غیرمستند هستند و وزارت علوم پیگیری‌های قضایی خود را انجام خواهد داد. پیگیری‌های امنیتی نیز از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است.
 
وی همچنین با بیان اینکه ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، گفت: منشاء این بی‌اخلاقی‌ها افرادی هستند که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند. شاهد این ادعا هم این است که تمام اطلاعات قدیمی و غیرمستند بوده و شامل اقدامات انجام شده در این دوره نیست؛ به همین خاطر هیچ کدام از این اسناد واقعی نیستند.
 
صدیقی درادامه سخناش با بیان اینکه فردی که در فضای مجازی لیست بورسیه‌ها را منتشر کرده در پی انتقام‌گیری است، گفت: فردی که جواب منفی در خصوص بورسیه خود در این دوره دریافت کرده به دنبال آن بوده تا با استفاده از ارتباط خود با سیستم قبلی، دست به این اقدام غیراخلاقی بزند و فضای جامعه را مخدوش کند و از این جهت که با بورسیه او مخالفت شده، در پی انتقام‌گیری است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش نیز ادعای مربوط به بورسیه شدن فرزند خودش (محمد بشیر صدیقی) را تکذیب کرد.
 
3. ساعاتی بعد، مجددا علی غزالی به ادعاهای مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم واکنش نشان داد و جزییات قابل توجهی درباره نقش مدیران فعلی وزارت علوم برای افشای اسناد و اسامی دانشجویان بورسیه بیان کرد.
 
وی در مطلبی که در صفحه فیس بوکش منتشر ساخت، نوشت:
 
آقای دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم لطف فرمودند و بنده را به برخورد قضایی و امنیتی تهدید کرده اند. لذا بجاست چند جله خدمت ایشان عرض کنیم.
 
ابتدا آنکه ما شمارا درک میکنیم که به دلیل قرار داشتن در صدر لیست مجلس برای فشار به وزیر علوم درخصوص عزل با عنوان فعال فتنه! اکنون محافظه کاری پیشه کنید و از جمله ی اطرافیان وزیر باشید که به ایشان برای کوتاه آمدن در برابر مجلس و زد و بند با برخی از بورسیه ها و درست کردن روندشان فشار بیاورید...
 
دوم؛ ... از ما نخواهید به خاطر آقازاده شما که میگویند در لیست بورسه های خارج هستند و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده اید با هزینه شخصی به آنجا رفته اند و البته با توجه به میزان هزینه تحصیل در خارج که رقم یک میلیارد توسط شما بیان شده باید به توانمندی جنابعالی در جهت تهیه این هزینه آفرین گفت به روی یک اتفاق خطرناک و بنیان افکن که آثار تاریخی دارد، سکوت کنیم.
 
بله آقای صدیقی؛ ما نمیتوانیم مورد نفرین تاریخ قرار بگیریم و تهمت و تهدید شمارا به جان میخریم و برای سقوط اخلاق در شما ناراحتیم که روزی سند و لیستی را در اختیار ما قرار میدهند و بعد حمایت که نمیکنید هیچ، مایی که جان بر کف به میدان آمده ایم را تهدید به برخورد قضایی و امنیتی میکنید و حال آنکه سابقه ما نشان میدهد که بر خلاف شما از سابقون بوده ایم و نه همچون شما از مجاهدین شنبه!
 
این است که از بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حیرت مانده ایم که آخر این ادعای شما چه معنایی دارد که: "ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، و منشاء این بی اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده اند." ! و مگر میشود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی! به ما داده است! برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟!
 
جناب آقای دکتر اگر شما فردی تحصیلکرده نبودید و فقط فیلمهای پلیسی هم نگاه میکردید متوجه میشدید که برای هر اتفاقی انگیزه ای لازم است و قطعاً دولت قبل انگیزه ای برای افشای بورسیه هایی که توسط خودش داده شده است ندارد و البته اگر کمی به سوابق بنده هم توجه میکردید در میافتید که بنده چند ماه آخر دولت گذشته را بر خلاف شما ساحل نشینها در زندان و سلول انفرادی سپری کردم و اساساً ارتباطی با دولتیان پیشین نداشتم که بخواهم از آنها سندی بگیرم.
 
حال بگذریم از این ادعای شما که فرمودید اطلاعات قدیمی است و ما باز انگشت به دهان ماندیم که مگر قرار است لیست بورسیه هایی که سال 91 پذیرفته شده اند جدید باشد!
 
جناب آقای صدیقی شما خوب به خاطر دارید که در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی دانا برای وزارت معرفی نشده بودند، در آن اتاق گوشه ای طبقه 13 شهرک غرب چه کسی این اسناد و اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس میگرفت و پیغام میداد و ما هم بنا به صلاحدید و شرایط، تحریک محرکان نشدیم و اگر اکنون هم فکر میکنید که ما ابزار شده ایم و شما ضربه خود را به جریانی زده اید و اکنون در پی زد و بند با همان جریان هستید و برای حذف نامتان از آن لیست مورد نظر مجلس به دنبال خوش خدمتی به آن جریان هستید، سخت در اشتباهید که نه تحریکات و نه تهدیدهایی که در این چند روزه از جانب شما و اطرافیانتان برای سکوت در برخی موارد روانه ما شده است کوچکترین تاثیری در اقدام ما نداشته و صرفاً بنا به در خطر دیدن آینده علمی کشور این اقدام را انجام دادیم و تا آخر هم ادامه خواهیم داد و قطعاً بازنده این بد اخلاقی شما خواهید بود.
 
غزالی همچنین در قسمت کامنت (پیام های) زیر این مطلب در فیس بوک، در پاسخ به برخی از حامیان وزیر علوم و صدیقی، با کامنت های جداگانه ای درباره ماجرای فرزند صدیقی و لیست های منتشر شده توضیحات زیر را ارائه کرده است:
 
ایشان (صدیقی) به دروغ ادعایی کرده اند و این اوج ضعف و حقارت یک انسان را نشان میدهد که به دیگران به چشم ابزار نگاه کند. این رفتارها انسان را یاد رفتارهای برخی گروهکها می اندازد که انسانها را برده و عامل و قربانی میبینند. فردی بیایید سندی را بدهد و بعد مصاحبه کند بگوید دولت قبل این سند را داده؟! . وزیری که بخواهد با دروغ و اعمال غیر اخلاقی بماند استیضاح شود به نظر من بهتر است. این کار آقای صدیقی من رو تا چند ساعت توی شوک برده بود که مگه میشه فردی اینگونه چند رو؟!!!
 
متاسفانه من کف دست بو نکرده بودم که فرزند ایشان (صدیقی) هم در لیست بورسیه ها هستند و ایشان به خاطر یک نفر به روی مصالح ملی چشم میپوشند. جالب است که من یکسال قبل از روی کار آمدن دولت اعتدال درسم به پایان رسیده و از اساس نمیدانم بورسیه به چه کار من می امده که ایشان به دنبال شخصی کردن ماجرا هستند و آن هم به دروغ. جالب آنکه از کانالهای دیگر تهدید کردند که در صورت ادامه روند افشاگری ها برای مدارک در پیش دریافت شده تحصیلی من مشکل ایجاد میکنند!!! . جالب است که این تهدیدها از سوی برخی در وزارت علوم هست و همین دم خروس ارتباط و منافع مشترک برخی ها با دولت قبل را نشان میدهد.
 
بورس فرزند این آقا (صدیقی) بورس خارج است و بحث بر سر بورسیه های داخل است و ایشان (صدیقی) فکر نمیکرد اگر پا در کفش بورسیه های داخل کنند عده ای هم به سراغ بورسیه فرزند ایشان میروند. در زمان دادن اسامی و لیستها هم این آقا فکر نمیکرد که روزگاری رئیس سازمان دانشجویان شود و سیبل هرگونه اقدام رسانه ای درباره بورسها قرار بگیرد.

آقای صدیقی مصاحبه میکنند و تهدید میکنند و از طرف دیگر اطرافیانشان تلفنهای تهدید آمیز میزنند و... ! 
 
4. با این حال باز هم وزارت علوم بیانیه جداگانه ای صادر کرده و ضمن تکذیب اعتبار اسامی منتشر شده در سایت ها نوشت:
 
«فهرستی که اخیراً در بعضی از رسانه‌ ها تحت عنوان فهرست بورسیه¬‌های غیرقانونی دولت گذشته منتشر شده است از نظر این وزارت غیر قابل استناد بوده و مراحل پیگرد قانونی انتشاردهندگان آن از جانب دفتر حقوقی وزارت در حال پیگیری است.
 
این وزارت ضمن اعلام مجدد التزام خود به تعهدات قانونی ایجاد شده در این زمینه، بر عزم خود در برخورد قانونی با هرگونه تخلف احتمالی صورت گرفته در فرایند اعطای بورس¬‌های تحصیلی، تأکید و همگان را به تبعیت از قانون و پرهیز از قضاوت¬های شتاب زده دعوت میکند.»
 
5. و جالب اینکه این بار علی غزالی در گفتگو با تسنیم، جزییات بیشتری از این مساله را بیان کرده و گفت:
 
« آخر مسئولین دولت قبل مگر احمق هستند علیه خودشان لیست بدهند؟ لیست بدهکاران بانکی چون درست نبود، چنین چیزی می‌شد گفت. آیا مسئولین دولت قبل هستند که یک سال است تهدید به افشای لیست بورسیه‌ها می‌کنند؟ مسئولان فعلی اگر نام فرزندان خودشان هم در لیست‌ها نبود، باز اینگونه آشفته می‌شدند؟...
 
در جلسه‌ای که با حضور آقای صدیقی و دو تن دیگر از مشاورین وقت آقای توفیقی درباره فعالیت رسانه‌ای برگزار شد، این لیست را دادند و آن موقع درخواست داشتند که منتشر شود و درخواست دیگر اینها مشخص شدن ارتباط این افراد با مسئولین بود. از طرفی بعد از آن چندین بار با آقای صدیقی و معاونان و اطرافیان وی درباره این لیست جلسه داشتیم و تاکید به انتشار لیست داشتند و حتی بعد از انتشار لیست اولیه، اطرافیان ایشان پیگیر لیست دوم بودند که ایشان با مصاحبه و نیت خود برای جاخالی دادن و بعد جوابیه من، همه برنامه‌های جریان اینها به هم خورد. بعد از مصاحبه ایشان، اطرافیان و معاونین ایشان به دنبال توجیه کار ایشان بودند و حتی گفتند جلسه‌ای داشته باشید که متوجه شوید این صحبت‌ها با نیت سیاسی بوده و به شما برنخورد اما من اصرار داشتم به ایشان جواب دهم که در نهایت کار به تهدید کشید و برخی از شایعات سراسر کذب که در رسانه‌های درجه دو اصولگرا علیه بنده منتشر شده است نیز منشا اصلی‌اش همین افراد هستند که پیش از این هم چنین تهدیدهایی کرده بودند. در ضمن همین الان تلفن‌های وزارت علوم و سازمان دانشجویان روی تلفن همراه من باقی مانده که قبل از انتشار لیست ده‌ها بار تماس گرفته‌اند.»
 
وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت:
 
«اکثر تحلیل‌های رسانه‌های خارجی و داخلی را بخوانید. همه حکایت از منفعت جریان دولتی وزارت علوم از انتشار این لیست دارد ولی حیرت‌آور است که برخی در وزارت علوم می‌خواهند همین کار نیز بدون هزینه باشد.

از الزامات قد علم کردن جلوی فساد پاک بودن است. خب معلوم است فردی که بنا به اظهار رسانه‌ها سه روز پس از روی کار آمدن، فرزندش را بورسیه کرده است، نمی‌تواند جلوی فساد بایستد و اینگونه به "چه کنم" می‌افتد.
 
دیروز وزارت علوم سه بار جوابیه داد و صبح معاون وزیر مصاحبه کرد و ظهر روابط عمومی بیانیه رسمی داد و کمی بعدتر نیز معاون پارلمانی مصاحبه کرد و هر سه مصاحبه هم یک محتوا و داشت و آن تهدید بنده بود؛ خب معلوم است چه چیزی در وزارت علوم اشتباه درآمده که اینگونه تشویشی را شاهد هستیم و یکباره برنامه‌ریزی‌شان به هم خورده وگرنه من یک‌لا قبا کجا که وزارت علوم کل استیضاح را رها کرده و روی من متمرکز شده است ... اگر آقای صدیقی در یکسال گذشته درست عمل می‌کرد و تکلیف بورسیه‌های قانونی و غیرقانونی را روشن و سره از ناسره را تفکیک می‌کرد، کار به اینجا کشیده نمی‌شد لذا اکنون باید سریعاً این اتفاق بیفتد و من فکر می‌کنم آقایان اول باید از آقازاده‌های خودشان که اکنون بر ملا شده است, شروع کنند.»
 
در پایان به نظر می رسد فارغ از اینکه این خبرنگار از طرف مسئولن وزارت علوم به بازی گرفته شده یا نه، آنچه اهمیت مضاعفی دارد و نباید در این جار و جنجال ها رسانه ای فراموش شود اصل انتشار اسناد و اسامی دانشجویان در رسانه هاست که حکایت از بی کفایتی وزیر علوم در اداره وزارتخانه تحت نظرش را دارد.
 
اگر این مساله به گفته مسئولان وزارت علوم بدون هماهنگی آنها بوده، خود دلیلی بر ناتوانی وزیر و معاونانش در مدیریت این مجموعه حساس و بزرگ است که به راحتی اسناد مهم از داخل آن وزارتخانه به بیرون درز می کند و اگر هم با هماهنگی آنها بوده و الان قرار است تمام مصایب و هزینه های آن را یک خبرنگار بدهد، دلیل بزرگتری بر سیاسی کاری و عدم صلاحیت فرجی دانا برای مدیریت وزارت علوم است، بویژه آنکه برخی از اسامی منتشر شده مربوط به دانشجویانی است که به علت حساسیست دشمنان بر رشته های تحصیلی آنها؛ از این به بعد هر لحظه ممکن است جان آنها تهدید شده و به سرنوشت برخی از شهدای هسته ای و ... مبتلا شوند.

لینک منبع خبر
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی