باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها

وحدت تکیه بر اشتراکات است نه دست برداشتن از اعتقادات

راه نزدیکی و اتحاد جهان اسلام، همدلی در مشترکات دلسوزی و همیاری برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی مسلمین و برگزاری جلسات و مناظرات علمی دوستانه بین علمای اسلامی برای نزدیکی نظرات و کشف حقایق است نه سرریز اختلافات علمی بین عوام الناس
روایت «رفع القلم» دستاویزی برای ریشه کنی شیعه است

قطعا منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن اعتقادات نیست بلکه تکیه بر مشترکات بسیار زیادی است که می توان با وجود آنهمه اشتراکات پیوند برادری و دینی مستحکم ایجاد نمود و صدالبته باید حل مسائل و شبهات فقهی و غیره را به علمای دین سپرد تا در فضایی علمی و دوستانه به مناظره بپردازند.

اما آیا باید در سایه وحدت از اصول غیر قابل خدشه و حقایق تاریخی و برائت از دشمنان خانواده رسول الله و ظلم بی حدی که در حق فرزندان طاهر آن حضرت شده نیز چشم پوشید ؟ یقینا خیر، اگر قرار باشد که برائت که نشانه آشکار ارادت و تبعیت از ولایت معصومین علیهم السلام است نادیده انگاشته شود از تشیع جز پوسته ای خشک و بی روح که چیزی از نور ولایت و رسالت در آن یافت نمی شود نمی ماند.

جمع بین این دو واقعیت یعنی وحدت با برادران اهل سنت و برائت از دشمنان اهل البیت علیهم السلام همان چیزی است که می توان آنرا بصیرت دینی و فهم و شعور عقلانی و درک و درس قرآنی و سیاسی نام نهاد.

چرا باید بین برادران اهل سنت و تشیع کینه و بغضی وجود داشته باشد در حالی که هر دو به اعتقادات دینی خود رفتار می کنند؟ بحثهای علمی و فقهی همیشه در طول تاریخ وجود داشته و هیچگاه دانشمندان معقول ادیان و مذاهب جهان در تاریخ خلقت بخاطر اختلافات علمی به جنگ یکدیگر نرفته اند خصوصا که اگر از مومنین به یک دین و یک پیامبر و یک قرآن و یک کعبه باشند.

1400 سال است که دشمنان وحدت اسلامی با سوء استفاده از برخی اختلاف نظرها و برخی استنباطها و دریافتهای علمای مذاهب اسلامی و با تحریک افراد احساسی از هر دو طرف تیشه بر ریشه اسلام و شمشیر بر قامت استوار تمدن اسلامی می نوازند و متاسفانه فریاد روشنگرانه و وحدت طلبانه بسیاری از علمای عاقل اسلامی از مذاهب مختلف هم چندان راه بجایی نمی برد. 

امروز خطر تفکرات افراطی بیش از هر زمان دیگر دامن اسلام را گرفته و مسلمین را به بلای خانمانسوز جریانات تکفیری مبتلا ساخته، جریاناتی که برای انتخاب قربانیان خود فرقی بین شیعه و سنی نمی گذارند و هر کس را که حرف معقولی بر زبان جاری

می سازد از دم تیغ می گذرانند.

براستی اگر بخشی از جهان اسلام و علمای اسلامی خصوصا اهل سنت در مقابل این جریانات فریب خورده محکمتر و جدی تر عمل می کردند و بجای تکیه بر احساسات به عقل که بزرگترین نعمت الهی برای بشر است تکیه می کردند آیا داعش جولانگاهی در خاورمیانه داشت؟

براستی اگر برخی از شیعیان و برخی علمای شیعه بجای تخم تفرقه و لعن و توهین به مقدسات اهل سنت با تبعیت از ولایت فقیه بر لزوم احترام به مقدسات اهل سنت پای می فشردند آیا بهانه ای واهی در دست امثال داعش بود تا افکار پلید و منحرف خود را که قطعا تحت حمایت امریکا و انگلیس و موساد ساخته و پرداخته می شود را به خورد برخی از اهل سنت که گرفتار هیجانات احساسی شده اند بدهند و با نمایش فیلمهای نهم ربیع و غیره شیعه را مهدور الدم بنامند؟

اینکه شیعیان دلایل بسیار محکم و منطقی در برائت از دشمنان اهل البیت دارند باید در مناظرات علمی مطرح شود اما کشیده شدن این مباحث به مراودات روزمره مسلمین خصوصا در علن و مجامع عمومی ،که موجب اسائه ادب به برادران اهل سنت و مقدسات آنها شود جز درگیری و نفرت و اختلاف بین مسلمین چه نفعی خواهد داشت؟

از طرفی بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم سالیان دراز در منابر به امیرالمومنین علیه السلام لعن فرستاده می شد و بر شیعیان ظلم بسیار روا گشت و بسیاری از شیعیان و همه ائمه گذشته شیعان که همگی فرزندان طاهر رسول خدا علیهم السلام بودند بخاطر تبعیت از سنت طاهر رسول خدا به شهادت رسیدند و این ظلم و شیعه کشی صدها سال بعد از رحلت نبی گرامی ادامه داشت و تاکنون نیز به شیوه های مختلف ادامه دارد آیا اینهمه ظلم و جنایت در حق شیعیان فقط بخاطر نظر مخالف علمی، تاریخی و فقهی با اهل سنت روا بود؟

قطعا خیر ، اما مظلومیت شیعیان نباید مستمسکی شود که اکنون بر آتش اختلافات دامن بزنیم بلکه باید بر طبل برادری و وحدت کوبید که چاره درد تفرقه ،اجتماع  برادرانه مسلمین است.

صدها سال جنگهای صلیبی و تاخت و تاز مغول و استعمار عظیم غرب علیه کشورهای اسلامی از کمترین نتایج این اختلافات است ؛اگر جهان اسلام به عقل رجوع کند و به مشترکات فراوان چنگ زند قطعا 1400 سال بی سامانی و مظلومیت جهان اسلام که با این همه استعدادها همیشه بازیچه دست اجانب بوده پایان خواهد یافت و مناظرات علمی پرسود و محترمانه میان علمای مذاهب اسلامی می تواند بر روشن شدن حقایق تاریخی و پویایی جهان اسلام پی در پی اضافه کند.

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام دهشت استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نقل روایاتی چون «رفع القلم» یکی از راه‌هایی است که شیعه را ریشه‌کن کنند، گفت: آیت‌الله بهجت فرمودند: «اگر کلامی بگویید که خونی از دماغ شیعه بریزد شما در پیشگاه خدا مسؤول هستید».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام  مرتضی دهشت، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در نشست فرهنگی «جریان شناسی 9 دی و 9 ربیع» که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، بابیان این‌که ابتدا باید بدانیم چنین جریانی که در شیعه به وجود آمده چقدر موضوعیت دارد، گفت: روحانیت باید معقول صحبت کند و بر اساس اعتقادات درست‌دینی سخن بگوید.

 

وی بابیان این‌که  معنا ندارد فردی یک‌ شب بالای منبر برود و حدیث «رفع القلم» بخواند و آن را ثابت کند، ادامه داد: عقل این آخوند کجاست؟ اگر گناه در این سه روز حدی ندارد، یعنی اگر زنا کنم این هم رفع القلم است؟ چرا بدون هیچ استناد عقلی هر جنایتی را قابل توجیه می‌دانید؟.

 

حجت‌الاسلام دهشت، نهم ربیع را نمادی از تبری و تولی دانست و اظهار کرد: 9 ربیع متعلق به امام عصر(عج)، اما نکته اصلی در این‌بین این است که آیا در این روز شخصی که ظالم و غاصب بوده به درک واصل‌شده است؟ در این روز شخصی به نام عمر سعد از دنیا رفته، اما در اصل تاریخ که در 9 ربیع یا 26 ذی‌الحجه بوده، بحث است.

 

وی با اشاره به این‌که اجماع اهل سنت و شیعه بر مجروح شدن او در 26 ذی‌الحجه و درگذشت در 29 این ماه است، خاطرنشان مرد: طبق ادله اعلام می‌شود که روز مجروح شدن عمر سعد 26 ذی‌الحجه است، آیا در چنین ایامی چیزی به نام رفع القلم داریم؟ اگر روایتی در این خصوص داشته باشیم، معنای رفع القلم این نخواهد بود که قلم را برداشتیم و هر گناهی کردید ایرادی نخواهد داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قالب مراجع این موضوع را رد کرده‌اند؛ همچون آیت‌الله مکارم که گفته‌اند روایتی با عنوان رفع القلم در آن ایام در کتاب‌های معتبر نداریم، اگر چنین هم باشد که نیست، مخالف کتاب و سنت است، چنین روایتی جایز نبوده، قابل‌اجرا نیست، حرام و گناه است.

 

وی به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند: «اگر از من حدیثی خواندید که مطابق با قرآن و سنت نبود، آن را به دیوار بکوبید»، اشاره و بیان کرد: امروز هر گناهی خواستیم انجام دهیم؟ تا چه میزان باید انجام داد؟ وقتی امام صادق این سخن را فرمودند، چطور چنین حدیثی را صادق می‌دانید؟.

 

رهبر معظم انقلاب مستند به سنت رسول‌الله حرکت می کنند

حجت‌الاسلام دهشت به هجمه‌های واردشده بر امام و رهبری اشاره و اظهار کرد: می‌گویند این‌ها تولی و تبری ندارند، رهبری ما مستند به سنت رسول‌الله(ص) حرکت می‌کند؛ بروید و تاریخ نواب اربعه را مطالعه کنید، آقای حسین بن روح نوبختی چطور بوده؟ این فرد آنقدر برای حفظ شیعه و نوامیس شیعه تقیه داشتند که خادم خود را به خاطر توهین به معاویه بیرون کرد.

 

پرهیز از لعن آشکار، روش پیامبر(ص) و ائمه (ع) بوده است

وی افزود: اگر شما به رهبری ایراد می‌گیرید که می‌گویند لعن را آشکار نکنید، این دستور و روش پیامبر (ص) است، مگر پیامبر در خطبه غدیر نام بردند؟ گفتند به دلیل این‌که خدا از من راضی نیست از اینان نام نمی‌برم، پیامبر (ص) نکرد، امام علی (ع) و ائمه (ع) این کار را نکردند؛ چطور توقع دارید ایشان این کار را بکند؟.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به ادعای این دسته افراد که قمه‌زنی، زنجیرزنی و این دست عزاداری‌ها را دلیل محبت خود به سیدالشهدا (ع) می‌دانند، اشاره و اظهار کرد: شما که چنین ادعایی دارید، چرا زمانی که به حرم امام حسین (ع) حمله می‌شود چیزی نمی‌گویید؟ این چه جریانی است که چنین کارهایی می‌کند؟ این‌ها خطرناک هستند.

 

حجت الاسلام دهشت با طرح این سؤال که چرا تا به امروز آنان در برابر داعش موضع نگرفتند، ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب از شیعه آمریکایی و انگلیسی صحبت کردند، اگر آنان مشکلی نداشتند چرا این حرف را به خود گرفتند و خشمگین شدند؟ آیا رهبری بر مصالح اسلامی حرکت می‌کنند یا نه؟ این‌ها باید دلیل بیاورند که خلاف مصالح اسلامی، مذهب شیعه و نواب اربعه حرکت می‌کنند.

 

فرزند مرحوم آیت‌الله دهشت بابیان این‌که نقل این روایات یکی از راه‌هایی است تا بتوانند شیعه را ریشه‌کن کنند، گفت: آیت‌الله بهجت فرمودند: «اگر کلامی بگویید که خونی از دماغ شیعه بریزد شما در پیشگاه خدا مسؤولید».

 

وی با اشاره به پخش فیلم پرده‌نشین، بخشی از قسمت‌های آن را تمسخر روحانیت خواند و اظهار کرد: شما در این فیلم نمادهای تبلیغی ما را از بین می‌برید، روحانیت باید بر منبر روضه‌خوانی کند، کجا ما دیدیم که یک مبلغ در ماه محرم بدون روضه‌خوانی از منبر پایین بیاید؟.

 

حجت‌الاسلام دهشت ادامه داد: رهبر معظم انقلاب این‌همه تأکیددارند که منبری ما باید روضه‌خوان باشد؛ این‌که یک برنامه‌ساز تلویزیونی به یک جوان که اولین منبر خود را تجربه می‌کند، می‌گوید از آن روحانی باسابقه بهتر سخنرانی کرده، این تصویر کردن نادرست است./9315/پ202/ب5


منبع گزارش

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی