باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها

تنها داروی واقعی افسردگی و خمودی شرکت در کلاس مناجات و بندگی الهی و عشق اهل البیت علیهم السلام و گریه با معرفت بر حسین علیه السلام

 یکی از جذابیتهای بسیار مناسب زندگی افراد مذهبی شرکت در مراسمات مذهبی و حضور در هیئات مذهبی و استماع سخنرانی روحانیون محترم و معزز است که همیشه مورد علاقه مردم بوده و همواره در راه ترویج معارف اهل البیت تاثیر گذار بوده و هستند .

هیئتهای خانگی

تاثیر گذاری شرکت در جلسات و هیئتهای مذهبی گاه بقدری زیاد است که بعد از مراسمات ،افراد بقدری احساس سبکی و لذت می کنند و چنان در وجود خود شادی و نشاط را درک می کنند که گویی تازه متواد شده و انگار نه انگار در مجلس عزای امام حسین علیه السلام شرکت داشته اند.

البته از دید روانشناسان گریه خود به خود دارای آثاری است اما آثار شرکت در مجالس و هیئات فقط بخاطر گریه و اشک نیست . در مجالس مذهبی عنصر تعیین کننده ای وجود دارد بنام معرفت و شناخت ؛ معرفت یعنی درک و شناختی که منجر به علاقه شما و ارادت قلبی و عقلی به محبوب می شود. وقتی از سر عشق و ارادت قلبی که توام

با شناخت عقلی است به عشق پروردگار و از روی دلتنگی با خداوند مناجات می کنید

و بهترین مخلوقات الهی که رسول خدا و فرزندان رسول خدا هستند را شفیع پروردگار برای بخشش و استجابت قرار می دهید آنموقع است که اشک معرفت خیز انسان

گره های اساسی را می گشاید و دلهای فسرده و غم گرفته و مشکلات سخت را باز و برطرف می کند و این است سر شادابی بعد از مجالس گریه بر اباعبدالله الحسین و توسلات و مناجاتها و نشاط اولیاء خدا بعد از نماز شب و شارژ بودن و نشاط آنها در طول روز .

ما باید بجای فرافکنی به علل اصلی دل گرفتگی و افسرگی توجه کنیم مشکل اصلی ما دورشدن از دین و ترویج خرافه گرایی و گناه در جامعه است گناهی که به تصریح روایات و قرآن کریم ضد شادی ضد اقتصاد و ضد سلامت است گناه روزی را کم می کند برکت را می برد شادی را می کشد ارتباطات افراد را سرد و بی روح می کند گناه افسردگی و دلمردگی می آورد.
اگر کمی مطالعه و تجربه شخصی در امر دین داشته باشید و با افراد باایمان به معنای واقعی نه مصنوعی رفت و آمد کنید آثار شگرف دینداری و ایمان را در نشاط افراد و خانواده ها خواهید دید.

از دیگر برکات شرکت در مجالس اهل البیت یافتن بهترین و وفادارترین دوستان در راه محبت اهل البیت علیهم السلام است که مادای که این دوستی در راه رضای الهی و بدور از سلیقه های شخصی و غفلتها باشد پرخیر و برکت و همیشگی خواهد بود. عمر این دوستیها گاه اندازه تمام عمر فرد و بلکه دامنه آن تا بهشت الهی است آنگونه که در پیمان برادری در عید غدیر به آن اشاره شده.

یکی از علتهای مهم افسردگی نداشتن دوستان صالح و صادق و با وفاست که در سختیها و خوشیها و به اصلاح رفیق گرمابه و گلستان انسان باشند؛ آیا تاکنون به این موضوع اندیشیده اید که علت اصلی و مهم افسردگی تنهایی است و علت اصلی تنهایی نداشتن مونس بوده و نداشتن مونس بخاطر فقدان و نداشتن دوستان مناسب و دلسوز است؟ والبته که بهترین دوستان ،معتقدترین افراد در دین و باتقواترین آنها هستند چرا که افراد با تقوا هرگز به دوستان خود خیانت نمی کنند.

دوستی در هیئات از کودکی تا پیری


ایتارگری گذشت ارتباط گسترده با اجتماع مجالس و هیئتها ایجاد زمینه روانی اعتماد به نفس و به اصلاح دقیق تر اعتماد به خدا، ایجاد روحیه معاشرتی و روابط عمومی مناسب،  روانشناسی عملی اجتماعی و بسیاری دیگر نیز از برکات هیئتهای مذهبی است.

در گذشته بسیاری از منازل جلسات مذهبی و روضه های ماهیانه یا هفتگی در منازل داشته و البته تاکنون این سنت در خانواده های مذهبی حفظ شده ولی زندگی مدرن شهرنشینی و دنیا زدگی و غفلتها و مشکلات، این توفیق را از بسیاری گرفته.

هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا که شیعیان بصورت اجتماعات محدود زندگی می کنند مانند اروپا و امریکا و کشورهای دیگر به برکت همین مجالس شیعیان هم بار معنوی و نشاط ایمانی خود و خانواده خود را حفظ می کنند و هم با دیدار دوستان نشاط و شادابی خود را صد چندان می کنند و برای زندگی سرد و ماشینی امروز توشه ها می گیرند.

راستی جلسات خانگی را جدی تر بگیریم و سعی کنیم حداقل ماهی یکبار جلسه روضه ای ولو مختصر و ساده در منزل خود برگزار کنیم تا ما هم از کاروان عشاق اباعبدالله جا نماییم واز این لذت معنوی و مادی عظیم که به قول معروف تا نخوری ندانی بهره مند گردیم.

گاه ما در درک صحیح از دین دچار لکنت و تعلل شده ایم والا دین ، ارتباط معنوی با اهل البیت علیهم السلام، روضه و مجالس وعظ و ارتباط با روحانیت اصیل ولایی و افراد با ایمان ،نه تنها ملال آور نیستند بلکه منبعی از انرژی برای نشاط و پویایی و لذت معنوی و مادی سالم است.
نشاط و شادی خیالی که برخی از ما در آواز و مصنوعات خیالی مانند لهو و لعب نفسانی جستجو می کنیم در واقع همان مخدر و مسکن است که اصل درد را کتمان می کنند ولی سرخوشی خیالی چون افراد مست بر انسان عارض می کنند که پس از هوشیاری چنان بلا و امراضی را بر ما مستولی می کنند که به شماره نمی آیند مشکلات مغز و اعصاب و روان پریشی، ایدز و ... که بر اثر مصرف مواد مخدر قدیمی و جدید مشروبات ،ارتباطات شیطانی جنسی و دوستی های خلاف شریعت و ... همه و همه گوشه هایی از آثار نامبارک تسلیم شدن مقابل امیال و لذتهای نفسانی است که اراده و انسانیت و روح انسان را به بردگی می کشند.

ولی نشاط دین واقعی عمیق طولانی و درمان گر و شیرین است و صد البته تنوع و تفریحات سالم و موسیقی غیر لهوی و موافق شرع ، ورزشهای مفرح و غیره در اندازه متعارف اشکالی ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی