باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

پایگاه تحلیلی ، تحقیقی، فرهنگی

باران رحمت

بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، سیاسی و اخبار روز و تطبیق اتفاقات روز با واقعیات مذهبی ، اطلاع رسانی و مطالب علمی تاریخی هنری و ...

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۳۲ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت
پیوندهای روزانه
پیوندها

تأکید عملی پادشاه عربستان بر حمایت از شبکه‌های تکفیری

برکناری سریع وزیر سعودی توسط پادشاه پس از دستور بستن دفتر شبکه‌‌‌ی تکفیری وصال

اعلام بستن دفتر شبکه‌ی «وصال» در ریاض توسط وزیر رسانه‌های عربستان باعث برکناری او در همان روز شد! خوجة، پس از پنج سال که در وزارت رسانه‌ها بود ناگهان از صحنه کنار رفت. خبر «قبول استعفای» ناگهانی و بی‌مقدمه‌ی وزیر در ظهر همان روز اعلام شد تا شب هنگام دوباره سر و کله‌ی شیخ عدنان عرعور [شیخ تکفیری معروف] در یکی از برنامه‌های شبکه‌ی سلفی وصال ظاهر شود. شیخ پر سر و صدای تکفیری از وسط ریاض در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی ظاهر شد تا به سؤال مجری جواب دهد که «آیا اصلا می‌توانیم با شیعیان هم‌زیستی داشته باشیم؟»

سؤالی که بیش از هر چیز نشانگر جو جدل و بحثی است که در عربستان پس از هدف قرار گرفتن حسینیه‌ی المصطفی در روستای الدالوة در منطقه‌ی الأحساء به راه افتاده است. چیزی که ما را وا می‌‌دارد به حجم طرحی فکر کنیم که بعضی‌ها می‌خواهند از طریق فتنه‌ی مذهبی در منطقه به راه بیندازند. 
به گزارش روزنامه‌ی الاخبار، بدین ترتیب، پخش این شبکه (که منبع مالی‌اش هم مشخص نیست) به رغم دستور العمل وزارت رسانه‌ها (که وزیر خوجه آن را در صفحه‌ی توئیترش اعلام کرده بود) به مسیر خودش ادامه داد، هرچند که وزیر «مستعفی»! در صفحه‌اش اعلام کرده بود که وزارتش «مطلقا در برابر هر رسانه‌ی تصویری یا صورتی یا مکتوب یا مجازی که بخواهد به وحدت ملی و امنیت و ثبات کشور ضربه بزند سکوت نخواهد کرد.»
پیش از این وزیر «مستعفی» [به عبارت بهتر، «استعفا داده شده»!] درخواستی به «هیئت عالی رسانه‌های صوتی و تصویری» فرستاده بود برای آنکه فعالیت‌های شبکه‌ی وصال متوقف شود و دفاترش در ریاض هم بسته شود و خواستار شده بود که قانون در مورد این شبکه اجرا و از مسئولینش طبق دستورالعمل‌های مطبوعات و نشر، تعهد اخذ شود. در جواب، هیئت عالی رسانه‌های صوتی و تصویری اعلام کرد توان متوقف کردن پخش شبکه‌های تلویزیونی‌ای که از خارج پخش می‌شوند چه وصال و چه غیر آن را ندارد! به این ترتیب شبکه‌ی وصال به کار خودش ادامه داد درحالی که صفحه‌ی مربوط به این شبکه در ویکیپدیا می‌گوید که دفتر اصلی آن داخل عربستان است. ضمنا حسابی که برای «کمک‌های داوطلبنه‌ی مالی» به پخش این شبکه در نظر گرفته شده است هم در یکی از بانک‌های معروف عربستانی قرار دارد!
پس از اعلام وزیر، طرفداران این شبکه برای دفاع از نظرات تفرقه‌افکنانه‌ی این شبکه در توئیتر فعال شدند. خود شبکه‌ هم اعلام کرد که شکایتی به «دیوان مظالم» (که مستقیما زیر نظر پادشاه عربستان اداره می‌شود) ارائه خوهد کرد چون به گفته‌ی آن، وزیر، سیستم و قوانین اداری را با این تصمیمش زیر پا گذاشته است.
صفحه‌ی شبکه در فیسبوک هم اقدام به پخش ده‌ها فایل ویدیئویی ضبظ شده از شبکه‌های به قول آنها «رافضی‌ها» کرد که از کویت پخش می‌شوند و مشغول تحریک ضد عربستان و بحرین‌اند و تهدید کرد که این فایل‌ها را به سفارت عربستان و سفارت بحرین در کویت خواهد داد.
بدین ترتیب، بحث‌های تفرقه‌افکنانه و تشویقات ضد وحدتی شبکه‌ی وصال با قدرت و جسارت همچنان ادامه دارد. مثلا جسارت اخیر این شبکه که اقدام به یک فایل صورتی ضبط شده از مفتی عربستان عبدالعزیز آل الشیخ درباره‌ی حوادث احساء کرد ولی طوری آن را پخش کرد که انگار تماس مسقیم تلفنی است. تا جایی که دفتر مفتی سعودی مجبور شد به صورت رسمی این قضیه را تکذیب کرده و توضیحی ارسال کند.
تاریخ قضاوت خواهد کرد که چطور سخنان تفرقه‌گرایانه‌ی شبکه‌ی وصال تبدیل به بمب و گلوله و نفرت مذهبی شده است. و البته نباید فراموش کرد که نیروهای رسمی حکومت عربستان هم در گسترش چنین وضعی نقش داشته‌‌اند چراکه تریبون‌های رسمی حکومت را در اختیار آن قرار داده و چشم و گوششان را هم بر روی طرح‌های وحشتناک آن بسته‌اند. 
حکومت عربستان با برکناری وزیر رسانه‌ها در همان روز اعلام بستن دفتر الوصال، تأکید کرد که گزینه‌ی اصلی‌‌اش تقویت «صداهای تندرو» است و کنار زدن صداهایی که خواهان احترام به اختلاف رأی و احترام به آزادی بیان‌اند.
 
کد خبر:209923 -
منبع گزارش
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی